2018-10-24

(Svenska) Grafisk profil & identitet, sociala medier mm…

Sorry, this page is only available in %LANG

Grafiska riktlinjer och identitet
Den grafiska identitetens huvuduppgift är att hålla samman varumärket och ge samordningsfördelar i allt som görs. Att skapa en tydlig identitet och grafisk profil har en större betydelse än att det bara är en snygg utsida. Syftet med en tydlig profil är att du ska vara unik och om inte helt unik så iallafall lätt att känna igen i det övriga bruset. Om du inte har en ocean av resurser att ösa ur, så bör du prioritera att satsa på några beståndsdelar som återkommer i all kontakt och kommunikation med dig framöver som;

Namn & logotypen
Logotypen är företagets eller produktens namn. Loggan ska vara tydlig, lätt att läsa och den ska kunna används i många olika sammanhang. Logotypens uppgift är att omedelbart skapa igenkänning och förmedla förtroende. Den är en del av den grafiska profilen och förmedlas via sin form och färg. En bra logotyp ska helst särskilja sig från andra i samma bransch.
Den skall;
– Associera med företagsnamnet och verksamheten
– Vara tilltalande för målgruppen
– Fungera p�� visitkort, hemsidor och reklammaterial som trycksaker
– Vara tidlös
– Kunna printas i både färg och svartvitt

Korrespondansmaterial
Korrespondansmaterial är precis vad det låter som, dvs delar som alltid återkommer i korrespondens från dig oavsett om det är i tryckt eller digital form. Det som sedan är viktigt är att man inte ändrar på detta utan låter den grafiska profilen “sätta sig” och låter den se likadan ut.
De första delarna man bör skapa är;
– Visitkort
– Mailavsändare
– Offertmall
– Fakturamall

Hemsida
En hemsida behöver inte innehålla många sidor för att “göra sitt jobb”. Man kan betrakta en enklare hemsida som ett digitalt visitkort, där du visar upp dig och dina tjänster och bjuder in till kontakt. Bara i Sverige gjordes i dec 2017 över 55 miljoner sökningar på Google – varje dag! Så det kan vara väl värt jobbet, mödan och pengarna att skapa om inte en fullfjädrad hemsida så i alla fall en lite mindre som leder till ditt ”digitalt” visitkort. Att skapa en hemsida är idag både lätt och billigt, det finns en rad olika verktyg att använda på marknaden.

Sociala medier
Facebook
Det är lätt att få stor spridning i sociala medier. Sätt upp en facebooksida där du presenterar dig själv och dina tjänster. Bjud in vänner, be dom dela osv så har du stor chans att bli ”sedd” även denna vägen. Det går som “företagsprofil” även marknadsföra sig genom annonsering.

LinkedIn
På LinkedIn representerar du dig själv i din professionella, d.v.s., yrkesroll, företag osv snarare än som privatperson.

Instagram
Instagram är en app för foto- och filmdelning via mobiltelefonen, det går att se och kommentera bilder. Även här kan man ha en “företagsprofil”. Du kan även koppla ihop ditt Instgramflöde så det syns på din hemsida.

Lycka till!