2017-02-12

Att sälja sina tjänster som egenanställd

Försäljning ”Att sälja dig själv”

Att kunna sälja sig själv och värdera det arbete man gör är inte alltid så lätt.
Du vet att det är viktigt för att nå framgång, men har du aldrig sysslat med försäljning så kan det vara en hög tröskel att ta sig över.

Har du tänkt på att en del kan ta 2 000 kr per timma för sina tjänster eller upp till 100 000 kr för en föreläsning, medan andra nästan får jobba gratis?
Dom som kan ta bra betalt är inte nödvändigtvis bättre eller mer kunniga, men dom är duktiga på att sälja och marknadsföra sina tjänster.

Det är oerhört viktigt att gå ut och träffa potentiella kunder, förstå vad dom behöver och hur du kan hjälpa dem.
Ta med all din erfarenhet på dessa möten.

  1. Marknadsföring

Alla egenanställda bör marknadsföra sig så att nya kunder kan hitta dem, vid 8 av 10 B2B affärer så är det köparen som hittar säljaren. Köparen av dina tjänster har oftast hunnit läsa på och kolla dina referenser innan dom tar kontakt.
Bygg en hemsida, använd sociala medier, nätverka, var aktiv på Linkedin och skaffa goda referenser.

Behöver du hjälp med att byggs en hemsida eller med din marknadsföring så kan vi hjälpa dig på BolagsKraft, läs mer på Våra Tjänster

  1. Det personliga mötet

Lika viktiga som dina kunskaper, är du som person. När du skall sälja dina tjänster bör du alltid försöka träffa kunden ansikte mot ansikte.
Skapar du en relation med kunden så är det mycket enklare för dem att relatera till dig och anlita dig till fler uppdrag.

  1. Vad vill du få sagt på ett möte

Träna gärna på det vill få sagt innan mötet och ta med presentationsmaterial, det är lätt att glömma viktiga saker när man väl sitter i möte.
Ta med referensmaterial om du har något som passar in på den potentiella kunden.

  1. Lyssna på vad kunden säger och analysera deras behov

Många lyssnar inte på sina kunder och kör över dem i beslutsprocessen, det är inte ett bra recept för en varaktig relation.
Det är lättare att sälja något som kunden verkligen behöver och dom kan ha ytterligare behov som dom inte har tänkt på att du kan lösa.

  1. Avsluta alltid ditt möte med någon slags överenskommelse.

Mejla kunden anteckningar från mötet, en offert, boka nytt möte eller bestäm att du ringer nästa vecka för att ta diskussionen vidare.

  1. Var målmedveten men inte påträngande

Får du inte uppdraget direkt så skall du givetvis följa upp men bli inte efterhängsen.
Det är lika irriterande i affärslivet som privat, försök hitta en balans i dina kontakter som gör att dom inte tycker att du är påträngande.
Försök skapa en relation som gör att kunden känner att du faktiskt bara vill hjälpa dem att lösa deras problem.

  1. Boka in ett uppföljningsmöte
    När du har fått ett uppdrag. Boka ett uppföljningsmöte, du bör träffa kunden kontinuerligt och en månad
    efter att uppdraget utförts så bör du träffa kunden.
    Gå igenom hur resultatet blev och stäm av mot det mål som ni satte upp.